Uitzendkrachten zijn geen goedkope arbeid, maar een waardevol middel. Als u hen effectief managet kunt u hun waarde voor uw bedrijf maximaliseren.

“Als u een uitzendkracht aanwerft, verwacht u daar veel van. Zij moeten overgekwalificeerd zijn, zodat ze een vliegende start kunnen maken”, legt Olivier Dufour, Executive Director van Page Personnel Belgium uit. “Om te waarborgen dat zij hun werk goed kunnen doen, moet u hen soms de vrijheid geven om hun eigen besluiten te nemen.”

Tips voor het managen van uitzendkrachten

Natuurlijk is het belangrijk om gebruik te maken van een proactief uitzendbureau, dat u helpt om precies aan te geven wat uw vereisten zijn voordat u een uitzendkracht inhuurt. Om hier optimaal gebruik van te maken, is het goed om de volgende tips in het oog te houden.

1. Voorbereiding

Wijs voordat uw uitzendkracht aankomt de middelen toe die deze nodig zal hebben om het werk effectief uit te voeren, zoals; bureau, computer met wachtwoorden en kantoorartikelen.

2. Duidelijkheid en vertrouwen

Geef de uitzendkracht duidelijke, haalbare doelen; maak duidelijk aan wie zij verantwoording afleggen en wat te doen bij vragen. “Voor sommige managers is het soms moeilijk om uitzendkrachten de autonomie te geven om hun eigen werk te organiseren,” zegt Olivier Dufour. “Maar zo lang u transparant bent over uw verwachtingen en doelen, moet u erop vertrouwen dat mensen hun taken zullen uitvoeren. Ze voelen zich sterker geëngageerd als ze het idee hebben dat ze controle hebben over hun werk.”

3. Samenwerking

Laat uw team weten wat er aan de hand is en zorg dat ze erachter staan. Ze hebben waarschijnlijk nuttige suggesties over waar u de uitzendkracht het best voor kunt inzetten.

4. Respect

Behandel uw uitzendkracht zoals u behandeld wilt worden. Misschien heeft hij of zij wel ervaring en inzichten die van nut kunnen zijn voor uw bedrijf als u hen de kans geeft om bij te dragen.

5. Introductie

Op de eerste dag van de uitzendkracht moet u duidelijk uitleggen wat er verwacht wordt en een basisintroductie verzorgen (bedrijfscultuur, kledingvoorschriften, enzovoort), waaronder een voorstelronde aan de rest van het team.

6. Cursussen

Tijd die u investeert in de opleiding van uitzendkrachten hoeft geen verspilling te zijn: het kan hen efficiënter maken.

7. Communicatie

Vraag de manager van de uitzendkracht om feedback om te zien of deze aan de verwachtingen voldoet. Praat ook direct met de uitzendkracht om te zien of er dingen zijn die hen belemmeren in het uitvoeren van hun werk.

8. Feedback

Als de uitzendkracht niet geschikt is, klop dan weer aan bij het bureau en leg uit waarom het niet werkt. Als zij u niet kunnen helpen, ga dan naar een bureau dat dat wel kan.

Van tijdelijk naar vast

Als u vindt dat één van uw uitzendkrachten uitzonderlijk goed presteert en hem of haar een vaste baan wilt aanbieden, zeg dat dan zo snel mogelijk. Als u dat niet doet, kunt u achter het net vissen. Daarnaast moet u dit ook zo snel mogelijk aan het uitzendbureau laten weten als u eenmaal weet dat u deze persoon vast in dienst wilt nemen.

Als u van begin af aan op zoek bent naar een uitzendkracht voor een uiteindelijk een vaste baan, is het de goed om dit van te voren met het uitzendbureau te bespreken. Zij kunnen u adviseren en mini-functioneringsgesprekken opzetten voor de uitzendkracht tijdens de proefperiode.

Ga voor meer advies naar ons werkgeverscentrum.

 

Op zoek naar medewerkers?

Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?

Neem contact op

Salarisonderzoek

Belangrijke inzichten over salarissen per sector en markttrends.

Ontdek meer

Populaire artikelen