Solliciteer voor een nieuwe functie
Wij zijn hier om je te helpen de juiste talenten te vinden.
Ontdek de salarissen van meer dan 150 functies in 15 verschillende sectoren
Wij vinden het beste talent voor onze klanten en koppelen kandidaten aan hun ideale jobs.
En haal het beste uit jezelf!
De meeste mensen kampen vroeg of laat vanwege hun werk met hun geestelijke gezondheid. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie hebben 4 op de 15 werknemers in Europa mentale klachten. Of deze problemen nu de kop opsteken in de vorm van depressie, angst of stress, op een bepaald moment hebben zelfs mensen die geen geestelijke gezondheidsklachten lijken te ervaren een korte pauze nodig. Dat is omdat we allemaal weleens met onze geestelijke gezondheid hebben geworsteld, al dan niet bewust.
Geestelijke gezondheidsklachten zijn niet zo duidelijk als een griepje en een doos zakdoekjes op je bureau. Omdat je geestelijke gezondheid van nature onzichtbaar is, ervaren veel mensen een schuldgevoel als ze hiervoor een dag verlof willen nemen. En dat leidt weer tot meer stress en angstgevoelens. Ook houden mensen zich vaak voor dat niemand hen zal geloven. Als u het gevoel heeft dat u worstelt met uw geestelijke gezondheid is het belangrijk om te bedenken dat uw baas, uw vrienden en collega's soortgelijke ervaringen hebben gehad. U bent zeker niet de enige, en er zijn mensen op uw werk die u kunnen helpen.
Veel werknemers hebben het gevoel dat zij weinig controle over hun leven hebben. Er kleeft een stigma aan geestelijke gezondheidsklachten. In dit onzekere economische klimaat zijn we bang dat we alleen al door over ons eigen welzijn te praten onze baan in gevaar kunnen brengen. De Britse organisatie Partnership for Workplace Mental Health schat in dat één op de vijf volwassenen diagnosticeerbare geestelijke gezondheidsklachten zal ervaren. De indirecte kosten van deze klachten voor werkgevers bedragen naar verluidt 100 miljard dollar. Dat is niet niks. Het is dan ook essentieel dat werkgevers zich bewuster worden van geestelijke gezondheid, de juiste talenten aanwerven en trainingen opzetten om dit groeiende probleem in onze maatschappij aan te pakken. Volgens het Partnership for Workplace Mental Health zal tenslotte 80% van de mensen met een depressie na een passende diagnose, behandeling en controle volledig herstellen.
Managers willen graag helpen, maar weten soms niet hoe. Lucyna Bolin, Manager Talentontwikkeling bij PageGroup, wil daar verandering in brengen: “het is belangrijk om veerkrachtig, reflectief en analytisch te zijn als manager, vooral als het om werknemers gaat. We zien het keer op keer aan onze feedback: nu geestelijke gezondheidsklachten steeds vaker voorkomen - dat is geen verrassing - zijn werknemers minder op zoek naar loonsverhoging of een bepaalde functietitel (hoewel dit nog steeds belangrijke doelen zijn). In plaats daarvan willen zij graag tijd met hun managers - managers die de tijd nemen om naar de zorgen van hun medewerkers te luisteren en die oprecht interesse tonen. Alles draait om verbinding en zingeving. Daarom zijn we bij PageGroup een beter programma aan het samenstellen om op deze zaken in te spelen.”
Veel werknemers maken lange uren. Vaak vanuit het verlangen om te bewijzen dat we belangrijk zijn of uit plichtsbesef. Dit eist zijn tol: uitputting, burn-out en depressie. Om uit het leven te halen wat erin zit, hebben we de vrijheid nodig om onze tijd zelf op passende wijze in te delen, zodat we ons allemaal krachtiger voelen. Zo onderhouden we ons geestelijk welzijn.
Lucyna Bolin vertelt verder: “je kunt beter bij de managers beginnen en hen opleiden. Als je hen de middelen en de kennis geeft, zal het naar de teams doorsijpelen. We moeten een goede, oprechte zakelijke relatie tussen de manager en de werknemer creëren. Door te investeren in de emotionele intelligentie van onze managers, willen we zorgen dat het welzijn en de geestelijke gezondheid van alle medewerkers verbetert.”
Kijk hier voor meer advies
Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?
Belangrijke inzichten over salarissen per sector en markttrends.