Jobkandidaten waarderen een goede sfeer in hun toekomstige werkplek meer dan een hoog loon. Dat is de conclusie van twee recente onderzoeken door Page Personnel.

De Belgische banenmarkt kent momenteel een enorme bloei. Volgens Federgon, de federatie van HR-dienstverleners, zijn er ongeveer 1 miljoen vacatures. In tegenstelling tot veel andere Europese landen hebben de Belgische werkgevers het echter moeilijk om de juiste kandidaten te vinden. “Vandaag moeten bedrijven meer dan ooit echt hun best doen om kandidaten te verleiden voor hen te komen werken,” zegt Thibaud Ades, Managing Director van Page Personnel België

De resultaten van twee recente onderzoeken op de arbeidsmarkt door Page Personnel geven een goed idee van wat ondernemingen moeten doen om kandidaten aan te trekken. Dit zijn de belangrijkste resultaten:

1. Een hoog salaris is niet langer de belangrijkste aantrekkingsfactor

De laatste resultaten van de Confidence Index (vertrouwensindex) van Page Personnel tonen aan dat een beter salaris slechts 11% van de sollicitanten kan motiveren. De Confidence Index is een onderzoek dat elk kwartaal wordt uitgevoerd bij kandidaten die solliciteren via de website van Page Personnel. Voor Thibaud Ades waren de resultaten alvast niet verrassend: “Natuurlijk is het loon nog altijd belangrijk. Maar om aantrekkelijk te zijn voor kandidaten moet je nog meer kunnen aanbieden. Je moet hen een ervaring bieden. Je moet hen precies kunnen uitleggen hoe je hen zult helpen hun carrière te ontwikkelen."

2. Investeren in de ontwikkeling van professionele vaardigheden

Mensen veranderen in de eerste plaats van baan om hun professionele vaardigheden te ontwikkelen: meer dan 34% van alle kandidaten wil een nieuwe job vinden waarin ze professioneel kunnen groeien. Daarom is het zo belangrijk dat werkgevers investeren in training, zegt Thibaud Ades. "Als je de beste mensen wil aantrekken, moet je jobkandidaten op voorhand kunnen vertellen wat je hen te bieden hebt op het vlak van training en ontwikkeling, zowel in hard skills als in soft skills."

3. Een bekende werkgeversnaam is overschat

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, worden kandidaten niet verleid door de een bekend merk. Van alle factoren die mensen belangrijk vinden in hun job, staat dat op de allerlaatste plaats. Het allerbelangrijkste, blijkt uit de Motivation Study van Page Personnel, is de werksfeer.

De resultaten bevestigen wat Thibaud Ades al wist uit eigen ervaring. “Een job kiezen is als een levenspartner kiezen. Er moet een klik zijn, ook op emotioneel niveau. Als werkgever moet je toekomstige werknemers het gevoel geven dat je hen bij elke stap van hun carrière zult begeleiden."

Bent u op zoek naar getalenteerde kandidaten? Of wilt u advies over de rekrutering- en arbeidsmarkt? Neem dan contact op met één van onze kantoren.

 

Op zoek naar medewerkers?

Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?

Neem contact op

Salarisonderzoek

Belangrijke inzichten over salarissen per sector en markttrends.

Ontdek meer

Populaire artikelen