Solliciteer voor een nieuwe functie
Wij zijn hier om je te helpen de juiste talenten te vinden.
Ontdek de salarissen van meer dan 150 functies in 15 verschillende sectoren
Wij vinden het beste talent voor onze klanten en koppelen kandidaten aan hun ideale jobs.
En haal het beste uit jezelf!
Jobkandidaten waarderen een goede sfeer in hun toekomstige werkplek meer dan een hoog loon. Dat is de conclusie van twee recente onderzoeken door Page Personnel.
De Belgische banenmarkt kent momenteel een enorme bloei. Volgens Federgon, de federatie van HR-dienstverleners, zijn er ongeveer 1 miljoen vacatures. In tegenstelling tot veel andere Europese landen hebben de Belgische werkgevers het echter moeilijk om de juiste kandidaten te vinden. “Vandaag moeten bedrijven meer dan ooit echt hun best doen om kandidaten te verleiden voor hen te komen werken,” zegt Thibaud Ades, Managing Director van Page Personnel België
De resultaten van twee recente onderzoeken op de arbeidsmarkt door Page Personnel geven een goed idee van wat ondernemingen moeten doen om kandidaten aan te trekken. Dit zijn de belangrijkste resultaten:
De laatste resultaten van de Confidence Index (vertrouwensindex) van Page Personnel tonen aan dat een beter salaris slechts 11% van de sollicitanten kan motiveren. De Confidence Index is een onderzoek dat elk kwartaal wordt uitgevoerd bij kandidaten die solliciteren via de website van Page Personnel. Voor Thibaud Ades waren de resultaten alvast niet verrassend: “Natuurlijk is het loon nog altijd belangrijk. Maar om aantrekkelijk te zijn voor kandidaten moet je nog meer kunnen aanbieden. Je moet hen een ervaring bieden. Je moet hen precies kunnen uitleggen hoe je hen zult helpen hun carrière te ontwikkelen."
Mensen veranderen in de eerste plaats van baan om hun professionele vaardigheden te ontwikkelen: meer dan 34% van alle kandidaten wil een nieuwe job vinden waarin ze professioneel kunnen groeien. Daarom is het zo belangrijk dat werkgevers investeren in training, zegt Thibaud Ades. "Als je de beste mensen wil aantrekken, moet je jobkandidaten op voorhand kunnen vertellen wat je hen te bieden hebt op het vlak van training en ontwikkeling, zowel in hard skills als in soft skills."
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, worden kandidaten niet verleid door de een bekend merk. Van alle factoren die mensen belangrijk vinden in hun job, staat dat op de allerlaatste plaats. Het allerbelangrijkste, blijkt uit de Motivation Study van Page Personnel, is de werksfeer.
De resultaten bevestigen wat Thibaud Ades al wist uit eigen ervaring. “Een job kiezen is als een levenspartner kiezen. Er moet een klik zijn, ook op emotioneel niveau. Als werkgever moet je toekomstige werknemers het gevoel geven dat je hen bij elke stap van hun carrière zult begeleiden."
Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?
Belangrijke inzichten over salarissen per sector en markttrends.