Solliciteer voor een nieuwe functie
Wij zijn hier om je te helpen de juiste talenten te vinden.
Ontdek de salarissen van meer dan 150 functies in 15 verschillende sectoren
Wij vinden het beste talent voor onze klanten en koppelen kandidaten aan hun ideale jobs.
En haal het beste uit jezelf!
Er zijn tal van redenen waarom uw bedrijf baat kan hebben bij flexibele werkkrachten: uitzendkrachten dus.
Misschien hebt u voor een gespecialiseerd segment of voor een specifieke opdracht extra expertise nodig. Misschien wilt u een beter inzicht verwerven in de vaardigheden die u voor een nieuwe functie nodig hebt. Misschien mogen er in het bedrijf tijdelijk geen vaste werknemers meer worden aangeworven, maar moeten uw financiële verslagen voor de jaarafsluiting toch worden opgesteld.
In werkelijkheid zijn er evenveel redenen om uitzendkrachten te gebruiken als er werk is, maar de kosten zijn gemakkelijker te beheersen. Wat zijn dan de essentiële elementen waar u over na moet denken wanneer u uitzendkrachten inschakelt?
Een belangrijk verschil tussen de aanwerving van vast personeel en uitzendkrachten is dat u het talent dat u nodig hebt volgens uw behoefte kunt opvoeren of terugschroeven, waardoor u de kosten op effectieve wijze kunt beheersen. U hebt dus volledige controle over het aantal mensen dat geconfronteerd wordt met een uitdaging of een verandering in de omstandigheden van uw bedrijf.
Door uitzendkrachten in te schakelen, kunt u uw aanwervingskosten verlagen – u werft geen nieuwe vaste medewerker aan die uiteindelijk toch niet aan de verwachtingen voldoet – en kunt u de vaardigheden van uw team snel en efficiënt uitbreiden.
"Hoewel u dankzij uitzendbureaus en -consultants snel en efficiënt uitzendkrachten kunt vinden, moeten ze voor uw gewenste specifieke vaardigheden of profielen over een hele database van potentiële kandidaten beschikken," legt Olivier Dufour uit. "Is dat niet zo, dan klopt u misschien best bij een ander bureau aan, want wat uitzendkrachten betreft, is tijd altijd een essentiële factor," zegt hij.
Afhankelijk van het profiel dat u nodig hebt, moet u misschien in het hele land op zoek gaan. Een uitzendbureau met vestigingen in heel België kan u dan helpen om precies de mensen te vinden die u nodig hebt.
Vermeld de begin- en einddatum van het project, of ten minste een schatting zodat beide partijen zich bewust zijn van het tijdsbestek.
Wees u ook bewust van het soort taal dat u gebruikt, zodat u uw doelpubliek niet afschrikt. U wilt uiteraard dat uw vacature een breed publiek aanspreekt. Woorden zoals 'ninja' of 'goeroe' klinken bijvoorbeeld mannelijk en kunnen ervoor zorgen dat vrouwen zich niet geroepen voelen om te solliciteren.
Zoals Olivier Dufour uitlegt, is uw vacature een essentieel onderdeel om mensen naar uw bedrijf te lokken: als u het goed doet, dan stromen de sollicitaties binnen. Doet u het fout, dan kunt u lang wachten op de juiste kandidaat. Met uitzendkrachten moet u de taken die van hen worden verwacht gedetailleerd uitleggen, en tevens de begindatum en de vereiste vaardigheden (inclusief soft skills) vermelden. Probeer gewoon alles zo goed mogelijk te beschrijven," zegt hij.
"Uw vacature is klaar. De volgende vraag is: hoe zorgt u ervoor dat mensen de vacature ook zien en solliciteren?" zegt Olivier Dufour. "De beste manier is door gebruik te maken van gespecialiseerde media-advertenties die aan potentiële kandidaten worden getoond wanneer ze online tijd doorbrengen in uw regionale media.
Uw recruitmentspecialist moet u adviseren over de beste kanalen, u helpen om potentiële kosten te budgetteren en te beoordelen, afhankelijk van de duur en de plaats van uw vacature," besluit hij.
Samenwerken met een uitzendbureau kan het bereik van uw vacatures vergroten, aangezien zij al een enthousiast publiek hebben dat klaar is voor uw vacature. Sociale media zijn ook een belangrijk kanaal, aangezien de meeste mensen er elke dag wel tijd aan besteden.
Tijd is van doorslaggevend belang. Bedrijven die een beroep doen op uitzendkrachten kunnen schade ondervinden als ze er te lang over doen om te reageren, om sollicitatiegesprekken vast te leggen en in het algemeen blijk geven van besluiteloosheid.
"Snelheid is van essentieel belang," zegt Olivier Dufour, "want uw concurrenten willen in uw regio ook snel de ideale kandidaat binnenhalen. U moet het zo bekijken: een uitzendkracht die niet aan het werk is, verliest inkomen, en de beste kandidaten kiezen voor een werkgever die snel over hun tijdgevoelige beschikbaarheid beslist. Uit onderzoek blijkt dat uitzendkrachten vaker aan de slag gaan bij een werkgever die reageert," besluit hij.
U kunt ervoor zorgen dat het hele proces soepel verloopt door samen te werken met een gespecialiseerd uitzendbureau zoals Page Personnel, want zij hebben voor werkgevers zoals u hele databases van kandidaten.
Hebt u al een integratieprocedure voor uitzendkrachten ontwikkeld?"Zodra u voor uw team precies de juiste uitzendkracht hebt gevonden, moet u er ook voor zorgen dat ze meteen uit de startblokken kunnen schieten," legt Olivier Dufour uit. "Een specifieke integratieprocedure voor uitzendkrachten is dan echt nuttig, zodat zij meteen een goed beeld krijgen van uw team, het bedrijf en wie ze moeten helpen (en wie hen zal helpen)," besluit hij.
Idealiter krijgen uitzendkrachten dezelfde training als vaste medewerkers, maar in minder tijd. Tracht de centrale stappen van uw standaard onthaalprocedure te isoleren en tracht informatieblokken te vermijden door een vaste werknemer aan te duiden die ze gedurende een specifieke periode kunnen schaduwen. Een goede voorbereiding aan het begin van een uitzendopdracht werpt al snel vruchten af.
Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?
Belangrijke inzichten over salarissen per sector en markttrends.