Persbericht Juli 2017De arbeidsmarkt doet het goed. Daarom wordt het steeds moeilijker voor bedrijven om hun werknemers aan zich te binden. Ze zouden hun inspiratie moeten zoeken bij de Belgische professionele voetbalclubs, die al jaren een groot verloop zien onder hun beste spelers.De arbeidsmarkt draait op volle toeren, de werkloosheidsgraad staat op het laagste niveau in bijna zes jaar tijd. Dat is goed nieuws voor werknemers, die volgens de Job Applicants Confidence Index van Pagegroup een veel positievere kijk hebben op de arbeidsmarkt dan in dezelfde periode vorig jaar: 57% van hen denkt dat de arbeidsmarkt het prima doet. Dat is een stijging met 20% ten opzichte van juli 2016.CarrièrevooruitzichtenVoor werkgevers is er echter ook een andere kant aan de medaille. Zij zullen het lastiger krijgen om de beste mensen in hun team aan zich te binden. De jongste resultaten van de Confidence Index laten zien dat meer dan 70% van de werknemers omwille van financiële of professionele redenen graag van baan zou veranderen. Zij zien bij hun huidige werkgever geen carrièrevooruitzichten meer (19%), willen nieuwe vaardigheden opdoen (38%) of willen een hoger loon (13%).De mogelijkheden nagaanWerknemers gaan de mogelijkheden die ze hebben na wanneer ze merken dat er nieuwe kansen zijn op de arbeidsmarkt. Dat is geen nieuw fenomeen. Als het personeelsverloop in een bedrijf echter te hoog is, is dat een ernstig probleem. Het zijn namelijk doorgaans de best opgeleide en meest ervaren werkkrachten die vertrekken.Wat zouden werkgevers kunnen doen om voldoende werknemers aan zich te binden? Werkgevers zouden eens kunnen kijken naar wat hun favoriete voetbalploegen hier aan doen. Er zijn erg weinig sectoren waarin het moeilijker is om de beste werknemers (in dit geval de beste spelers) te behouden dan in het professionele voetbal. Hoe gaan zij om met deze uitdaging?1. Zoek naar de ruwe diamantenKleine voetbalploegen kunnen het zich niet veroorloven om grote vedetten te kopen. Ze moeten dus spelers laten tekenen die in de toekomst tot vedettes kunnen uitgroeien. Tenzij uw bedrijf het Real Madrid of Manchester United in uw sector is, wordt u waarschijnlijk geconfronteerd met dezelfde uitdaging.Omwille van deze reden heeft Location Labs, een bedrijf dat mobiele beveiligingssoftware ontwikkelt, beslist om dezelfde aanpak te hanteren als clubs zoals RSC Anderlecht, Ajax of FC Porto: het gaat op zoek naar de ruwe diamanten. “Onze voorkeur gaat zeker uit naar het aanwerven van iemand die zich goed ontwikkelt en die na verloop van de tijd kennis opbouwt,” zegt hun Chief Operating Officer “Op dit moment hebben ze misschien minder competenties, maar dankzij hun potentieel zullen ze vleugels krijgen. “En die aanpak werpt z'n vruchten af: de retentiegraad van het bedrijf is 95%.2. Massaal investeren in opleidingDe Belgische nationale voetbalploeg staat op de 10e plaats van de FIFA-wereldranglijst. Dat heeft een goede reden: de Belgische voetbalclubs hebben immers massaal geïnvesteerd in de opleiding van jonge talenten. De beste werkgevers gaan op dezelfde manier tewerk.“Het volstaat niet langer om een interessante baan en een mooi loon aan te bieden,” vertelt Ilze Lammers, Talent Director voor Noord-Europa en Duitsland bij PageGroup. “De nieuwe generatie wil ook weten wat een werkgever kan aanbieden op het vlak van persoonlijke en professionele ontwikkeling. Wij stellen allerlei begeleidings- en opleidingsprogramma's voor om hen te helpen met de ontwikkeling van hun carrière. Meer dan 90% van onze managers en leden van de Raad van bestuur werd intern aangeworven.3. Oudere werknemers naar waarde schattenEen getalenteerde sportploeg kan alleen maar floreren wanneer ze een goed evenwicht vindt tussen jongere en oudere spelers. Dat geldt ook voor bedrijven. Volgens UNIZO, de Belgische werkgeversorganisatie, zijn de Belgische kmo's de voordelen die oudere werknemers bieden meer gaan waarderen. Ze blijven doorgaans niet alleen langer bij het bedrijf (omdat ze al een carrière achter de rug hebben), ze kunnen ook de rol op zich nemen van mentor voor ontluikende nieuwe talenten. Volgens UNIZO, de Belgische werkgeversorganisatie, hebben bedrijven 34.690 meer mensen aangeworven dan vorig jaar. Met vriendelijke groeten,Muriel GILBERT Managing Director - Metaphore • Press & Public RelationsMobile: +32 475 412 413E-mail: muriel@metaphoreagency.comWebsite: www.metaphoreagency.comPayâm KhaliliMarketing Executive+32 496 26 44 46payamkhalili@michaelpage.be Nieuws & InzichtenLinksWereldwijde onderzoekenMedia releases