PERSBERICHT 17 Maart 2017 RUIMTE VOOR DRIE BELGISCHE TRENDS DIE WERKZOEKENDENVERTROUWEN GEVEN OVER DE ARBEIDSMARKTVolgens de Job Confidence Index 2016 van PageGroup zijn Belgische werknemers en werkzoekenden zeer optimistisch over de arbeidsmarkt. Dit zijn de belangrijkste trends die hen vertrouwen geven voor het komende jaar. Na veel donkere jaren van economische crisis raakte de banenmarkt in 2016 eindelijk weer op dreef. Voor het eerst in decennia was de werkloosheid in Wallonië net zo laag als in Vlaanderen. Ten opzichte van het voorgaande jaar daalde het totale aantal werkzoekenden in België met 7%. Volgens de driemaandelijkse Job Confidence Index van PageGroup hebben werkzoekenden en werknemers hun groeikansen in de loop van het afgelopen jaar aanzienlijk zien toenemen. Eind 2016 had 55% vertrouwen in zijn loopbaan. Een toelichting in cijfers.1e trend : Meer kansen voor werkzoekenden ouder dan 50 jaarIn de Job Confidence Index zijn Belgische werknemers en werkzoekenden boven de 50 optimistischer dan hun collega's in andere Europese landen: 64% denkt dat hij of zij binnen 3 maanden een nieuwe baan kan vinden. Er zijn veel redenen voor dit optimisme. Hoewel de crisis voor oudere werkzoekenden een moeilijke tijd was, profiteren ze nu van de groeiende arbeidsmarkt. Vooral het KMO begrijpt het grote voordeel dat oudere werknemers hen bieden. Ze zijn trouw, hebben jarenlange ervaring en kunnen als mentor fungeren voor jongere werknemers. Volgens UNIZO, de Belgische ondernemersvakbond, namen bedrijven 34.690 meer senior werknemers in dienst dan het voorgaande jaar.België is het tweede land in Europa als het gaat om de verwachting van een loopbaanbevordering met 49%, en moet alleen Turkije voor zich dulden (56%). Ter indicatie, in Nederland ligt dit cijfer op 31% en in Italië op 29%.2e trend : De concurrentiestrijd om getalenteerde kandidaten groeitVorig jaar zijn de rollen omgedraaid: tijdens de crisis hadden bedrijven het voor het zeggen. Zelfs de meest getalenteerde kandidaten moesten voor de beste vacatures de concurrentiestrijd aangaan. Maar binnenkort is het andersom: bedrijven moeten hun best doen om goede kandidaten te verleiden als zij hen niet aan de concurrent willen verliezen. In het laatste kwartaal van 2016 toonde de baanzekerheidsindex al dat vooral werknemers onder de 30 betere vergoedingen verwachten. De tijd dat ze al blij waren dat ze überhaupt een baan hadden gevonden, is voorbij. Slechts 51 procent was tevreden met de vergoeding van de werkgever.«Bedrijven moeten allerlei extra's bieden als zij de beste kandidaten willen aantrekken, zoals een passend salaris, goede arbeidsvoorwaarden en flexibiliteit», aldus Thibaud Adès, Managing Director van PageGroup in België.3e trend : Werknemers krijgen meer kansen om carrière te makenAls het gaat om hun carrièrevooruitzichten zijn Belgische werknemers één van de meest positieve groepen in Europa: 59 procent verwacht in de nabije toekomst een promotie. En waarschijnlijk stijgt dat aantal het komende jaar, omdat bedrijven meer zullen investeren om hun beste werknemers vast te houden. Volgens research van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), investeren bedrijven nu al 2,4% van de totale loonkosten in de opleiding van hun arbeidskrachten. Hierdoor staat België op de tweede plek in het Europese klassement, net na Frankrijk, en voor Duitsland en Nederland.Bij de 50-plussers tot slot hebben de mensen in de Noord-Europese landen duidelijk meer vertrouwen dan die in de Zuid-Europese landen. Dit komt bijvoorbeeld overeen met een optimisme van 75% in Duitsland, vergeleken met een optimisme van minder dan 15% in landen als Italië, Spanje of Portugal. Verbazingwekkend is dat Frankrijk helemaal achteraan komt met slechts 17% vertrouwen.«Het is verbazingwekkend en tegelijkertijd begrijpelijk omdat de senioren in deze groep nog slechts op 2/3 van hun loopbaan zitten. Met een pensioenleeftijd van 67 jaar, hebben ze nog bijna 20 jaar voor zich en zij hebben de benodigde competenties, en een ruime ervaring, die voor werkgevers aantrekkelijk is», voegt Thibaud Adès, algemeen directeur van de PageGroup in België, toe.Ontdek de resultaten van alle landen in onze interactieve grafiekPERSCONTACT :Muriel GILBERT Managing Director - Metaphore • Press & Public RelationsMobile: +32 475 412 413Direct Phone: +32 2 318 89 37E-mail: muriel@metaphoreagency.comWebsite: www.metaphoreagency.comPayâm KhaliliMarketing Executive+32 496 26 44 46payamkhalili@michaelpage.be Nieuws & InzichtenLinksWereldwijde onderzoekenMedia releases