Media release 7 september 2020


Brussel, 7 september 2020 – Zowel voor wie zijn eerste stappen zet in een professionele carrière als voor wie al een aantal jaren aan de slag is, kan het vinden van een (nieuwe) baan een sprong in het duister zijn. De zoektocht naar een job kan op verschillende manieren beginnen: solliciteren of in contact komen met een headhuntersbureau. Olivier Dufour, Executive Director van Page Personnel, het wervings- en selectiebureau dat gespecialiseerd is in het rekruteren van junior- en interimprofielen, zet zes tips op een rij om sneller op de radar van een headhunter te verschijnen. 

1. Vergroot je zichtbaarheid

Een van de meest effectieve manieren om jouw talent in het oog te laten springen, is je stem laten horen en actief deelnemen aan de dialoog in jouw sector/vakgebied. “Spreken op sectorevenementen of congressen, artikels publiceren of geciteerd worden in belangwekkende artikels, zijn ideale manieren om je zichtbaarheid te verhogen”, aldus Olivier Dufour.

2. Zorg ervoor dat je succes wordt erkend

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar hoe succesvoller in wat je onderneemt, hoe groter de kans dat je door een headhunter wordt benaderd. Wie (op een positieve manier) opvalt, is gemakkelijker te vinden. Helaas is het niet genoeg dat jij jezelf als succesvol beschouwt. Wat telt, is wat andere mensen over je denken: collega's, ex-collega's, concurrenten, ... Zijn er mensen die jou van harte aanbevelen en jouw naam zouden doorgeven als hun mening werd gevraagd?

3. Ontwikkel je expertise

Je verhoogt de kans om gerekruteerd te worden als je reeds actief bent in het domein waarin je het wil maken. Het internet is een van de beste manieren om zelfstandig kennis te verwerven, maar ook om je competenties op de kaart te zetten. Artikels plaatsen op een blog en reageren en interageren op Twitter en LinkedIn kan al vanaf het begin van je studies, op voorwaarde dat je gedreven bent in wat je doet. Hoe meer gedrevenheid je aan de dag legt met wat je plaatst, hoe meer je zal beschouwd worden als een ‘expert’ in jouw domein. En hoe groter de kans dat je ook opgemerkt wordt door een headhunter. Neem het voorbeeld van een jonge voetbalfanaat die sportjournalist wil worden: als hij al vanaf jonge leeftijd van zich laat horen, analyses publiceert of zelf reportages maakt, dan vergroot de kans aanzienlijk om te worden opgemerkt door een werkgever in de media.

4. Onderhoud je netwerk

Veel mensen praten over netwerken (networking), maar veel minder mensen doen het ook echt. Effectief netwerken binnen jouw sector en op jouw niveau is een trefzekere manier om jouw kansen om in het oog te springen te vergroten. Maak bewust tijd om contact te onderhouden met getalenteerde collega's en zoek andere mensen op van wie je weet dat ze in jouw carrièredomein een belangrijke stem hebben. Vergeet ook je vroegere studiegenoten niet, want zij vormen je allereerste professioneel netwerk.

5. Beschouw je netwerk als een langetermijninvestering

De meest succesvolle netwerkers investeren consequent in hun professionele relaties en richten zich daarbij op de lange termijn. Die aanpak is veel oprechter en heeft een grotere kans op slagen dan iemand die plots vanuit het niets enthousiast contact opneemt wanneer hij of zij op zoek is naar een baan. Die relaties onderhouden kan op verschillende manieren, zoals deelnemen aan vakbeurzen, interacties op sociale netwerken, informele ontmoetingen, enz.

6. Zet in op sociaalnetwerksites

LinkedIn, andere sociaalnetwerksites en zoekmotoren hebben bepaalde onderdelen van het headhuntersproces veranderd. Het traditionele cv behoudt zijn nut, maar de meeste wervings- en selectiebureaus gebruiken ook een waaier van online tools om hun 'longlist' samen te stellen. Het is daarom een goed idee om een overtuigend socialemediaprofiel op te stellen. Je kan ook tonen dat je actief bent door te publiceren, te delen of publicaties die je interesseren te liken. Voor juniorprofielen of zelfs studenten, zijn sociale netwerken de ideale manier om aan de weg te timmeren.

“Je relatienetwerk en je expertise ontwikkelen begint al tijdens je studentenjaren. Mik op de lange termijn om je zichtbaarheid te verhogen, onderhoud wederzijds interessante contacten met je studiekameraden en cultiveer je leergierigheid en je competenties. Dat alles effent het pad naar succes”, zo besluit Olivier Dufour, Executive Director van Page Personnel.